تبلیغات

سخن روز

پاور پوئینت از بازسازی واقعه ی قدیر در دامنه کول تپه گرگر شهر هادیشهر

از اینجا دانلود کنید 

همراه با کاروان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا

از اینجا دانلود کنید 

 

-


اطلاعیه ها

این فیلم کوتاه هم از عاشورای سال 1391

 

سامانه پیام کوتاه کانون 

3000122288

حساب کانون و حسینیه امام علی(ع) در

باک ملی جهت دریافت کمک های مردمی

و اعضاء محترم افتتاح شد 

0108879783004

بانگ ملی شعبه گرگر


آخرین ارسال های تالار
من گمشده‌ی عشق توأم، نام ندارم

99-7.JPG

در پاداش اخروی واژه‌نگاری سرشار از ادب پیرغلامان اهل‌بیت(ع) در مدح و ثنای این بزرگواران، همین بس که امام صادق(ع) در وصف آنان می‌فرماید: «مَن قالَ فِینا بَیتَ شِعرٍ بَنَی اللّه‏ُ تعالی لَهُ بَیتا فی الجَنّةِ. یعنی هرکه درباره ما یک بیت شعر بگوید، خداوند متعال در بهشت یک خانه برایش بسازد». هم‌چنان که «رضا اسمخانی»، شاعر جوان زنجانی در ارادت خود نسبت به خادمان اهل‌بیت(ع) چنین می‌نگارد: «آخرین ماه ولا، در پی انوار توأم/من غلام تو و هر خادم دربار توأم».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی زنجان، مداحی، انتخاب شعر و حفظ اشعار از قدما، رابطه با شاعران معاصر آئینی، برگزاری مراسم عزاداری هم‌چنین خدمت خالصانه در راه اهل‌بیت(ع) و به خصوص فعالیت در ایام محرم و صفر و خدمت به سید‌الشهدا(ع)، از ویژگی‌هایی است که در وجود همه‌ی پیرغلامان اهل‌بیت(ع) کشور به چشم می‌خورد. قامتشان گرچه خم و توان بدنی چندانی برای فعالیت‌های هیئت را چون گذشته ندارند، اما در چشم‌هایشان که خیره می‌شوی، برق نوکری اهل‌بیت(ع) و نگاه خاص سید الشهدا(ع) را می‌توان در آن‌ها دید. این‌جاست که همه‌ی نصایح و وعظ علماء در خصوص مؤمنان واقعی، رنگ حقیقت به خود می‌گیرد و می‌شود مصداقی از آن‌ها یافت.

هیئت‌های مذهبی مختلفی در جای‌جای کشور، از کوچه‌های قدیمی و سنتی گرفته تا تکیه‌های بزرگ با چراغ‌های سبز و پرچم‌های سیاه، هر سال پر می‌شوند از جوانانی که علم جابه‌جا می‌کنند و هر یک سهمی از ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) ابراز می‌کنند؛ اما تنها نشان قدمت هیئت، حضور پدران قد خمیده‌ای است که در میان سنج و زنجیر و علم، اشک‌هایشان تنها وسیله عرض ارادت، پس از سال‌ها تلاش بی‌وقفه برای زنده‌نگه داشتن مکتب اهل‌بیت(ع) هستند. از جوانان که پرسشی در خصوص هیئت می‌پرسی، همین پدران قد خمیده‌اند که به آن‌ها ارجاع داده می‌شوی تا به مقصود خود برسی! تازه وقتی به نقش محوری آن‌ها در هیئت پی می‌بری، در دلت زمزمه می‌کنی: «خدا سایه‌اش را از سر بچه‌های هیئت کم نکند.»

مداحی، پیشه‌ای است که بسیاری از این مردان بزرگ و پیران غلامی اهل‌بیت(ع)، نه به سبب کسب درآمد؛ بلکه در راستای تخلیه اوج شور و عشق قلبی خود به خاندان عصمت و طهارت(ع)، به آن مشغول می‌شوند و نوای آشنای آنان تا طاق و گنبد مساجد و تکایا به برکت نظام اسلامی ایران پابرجاست، در این اماکن متبرک به گوش می‌رسد.



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 12 خرداد 1392
بازدید : 359
نظرات : 1
مراد از کوثر ذریه فاطمه زهرا (س) است/ تفسیر کامل سوره مبارکه کوثر: علامه طباطبایی

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – علامه طباطبایی – تفسیر سوره کوثر

سوره کوثر مکى است و سه آیه دارد

سوره کوثر آیات 1 تا 3

بسم الله الرحمن الرحیم

1- انا اعطیناک الکوثر

2- فصل لربک وانحر

3- ان شانئک هو الابتر

ترجمه آیات

به نام اللّه که به نیک و بد بخشنده، و به نیکان مهربان است. محققا ما به تو خیر کثیر (فاطمه (علیها السلام) دادیم (1).

پس به شکرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن (2).

و بدان که محققا شماتت گوى و دشمن تو ابتر و بلا عقب است (3).

بیان آیات

در این سوره منتى بر رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نهاده به اینکه به آن جناب کوثر داده، و این بدان منظور است که آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند که آن کس که به وى زخم زبان مى زند که اولاد ذکور ندارد و اجاق کور است، خودش اجاق کور است، و این سوره کوتاه ترین سوره قرآن است، و روایات در اینکه آیا این سوره در مکه نازل شده و یا در مدینه مختلف است، و ظاهرش این است که در مکه نازل شده باشد.

و بعضى از مفسرین به منظور جمع بین دو دسته روایات گفته اند: ممکن است دو نوبت نازل شده باشد یکى در مکه و بار دیگر در مدینه.

اقوال مختلف درباره مراد از (کوثر) و بیان شواهد دال بر اینکه مراد از آن ذریّه پیامبر (صلى الله علیه و آله) یعنى فرزندان فاطمه (علیه السلام) است

انا اعطیناک الکوثر

در مجمع البیان مى گوید: کلمه (کوثر) بر وزن (فوعل ) به معناى چیزى است که شانش آن است که کثیر باشد، و کوثر به معناى خیر کثیر است.



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 19 فروردین 1392
بازدید : 381
نظرات : 0
ایام فاطمیه از چه تاریخی شروع ودر چه تاریخی تمام می شود؟

 دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا  نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.
بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.
بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا 6 روز می باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.
و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 5 فروردین 1392
بازدید : 293
نظرات : 0
فکر
حدیث (1) لقمان حکیم علیه‏السلام :

یَا بُنَىَّ اِذَا امتَلأََتِ المَعِدَةُ نَامَتِ الفِکرَةُ وَ خَرِسَتِ الحِکمَةُ وَ قَعَدَتِ الاَعضَاءُ عَنِ العِبادَةِ؛

فرزندم هرگاه شکم پر شود، فکر به خواب مى‏رود و حکمت، از کار مى‏افتد و اعضاى بدن از عبادت باز مى‏مانند.

مجموعه ورام، ج 1، ص 102

حدیث (2) امام حسین علیه السلام :

مَن أَحجَمَ عَنِ الرَّىِ وَعَیِیَت بِهِ الحِیَلُ کانَ الرِّفقَ مِفتاحُهُ؛
هر کس فکرش به جایى نرسد و راه تدبیر بر او بسته شود، کلیدش مداراست.

بحارالأنوار، ج75، ص128

حدیث (3) امام حسن عسکری علیه السلام:

لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛

عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.

تحف العقول، ص442

حدیث (4) امام علی علیه السلام:

العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛

علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.

 نهج البلاغه،ص469

حدیث (5) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

 اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاِْخلاصِ فِى السِّرِّ وَ الْعَلانیَةِ وَ اَن اَعْفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعْطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَنْ قَطَعَنى و اَن یَکونَ صَمْتى فِکْرا وَ نَظَرى عِبَرا؛

پروردگارم هفت چیز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشکار، گذشت از کسى که به من ظلم نموده، بخشش به کسى که مرا محروم کرده، رابطه با کسى که با من قطع رابطه کرده، و سکوتم همراه با تفکّر و نگاهم براى عبرت باشد.

کنزالفوائد،ج2،ص11

حدیث (6) امام صادق (ع):

اَفضَلُ العِبادةُ اِدمانُ التَّفکُّرفی اللهِ و فی قُدرَتهِ؛

برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.

الکافی،ج2،ص55

حدیث (7) امام صادق (ع):

فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛

یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.

منبع :سایت شهید آوینی



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 22 اسفند 1391
بازدید : 317
نظرات : 0
نگاه آلوده گذرگاه ورود به انحرافات است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که نگاه آلوده گذرگاه ورود به انحرافات است، گفت: وقتی فرد گرفتار نگاه آلوده شود تخم شهوت در دل او کاشته می‌شود و به واسطه وسوسه شیطان به دنبال خواهش نفسانی خود می‌رود و در نهایت گرفتار منجلاب گناه می‌شود. 

صدای شیعه:

حجت‌الاسلام محمد غلام رضایی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آثار و عوارض نگاه آلوده در زندگی افراد گفت: یکی از معضلات جامعه ما گرفتار شدن مردم به گناه چشم چرانی است.
وی اضافه کرد: اگر به جایگاه و ارزش چشم دقت کنیم متوجه می‌شویم که خداوند متعال چشم را به عنوان نعمت بزرگی که قابلیت دیدن اجسام را دارد به ما داده و بهترین و امن‌ترین مکان را نیز برای آن قرار داده است، همچنین وظایفی برای آن محول کرده و محدودیت‌های را برای آن قائل شده است.
چشم دروازه قلب است
این استاد حوزه تصریح کرد: چشم دروازه ورود به قلب است و هر آنچه که چشم می‌بیند دل و قلب فرد طلب می‌کند، تا جایی دیده بر قلب فرد اثر دارد که به هر میزان دیدن کم باشد طلب کردن نیز کم می‌شود و اگر چشم کنترل شود بسیار از مشکلات جامعه برطرف می‌شود.

این نویسنده و محقق حوزوی با اشاره به آیات قرآن کریم به بررسی مفهوم چشم‌چرانی پرداخت و گفت: با توجه به آیات قرآن کریم باید بگویم که نگاه آلوده به نگاهی خیره کننده، شهوت آلوده به نامحرم و با انگیزه لذت جنسی گفته می‌شود.



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 11 اسفند 1391
بازدید : 286
نظرات : 0