تبلیغات

سخن روز

پاور پوئینت از بازسازی واقعه ی قدیر در دامنه کول تپه گرگر شهر هادیشهر

از اینجا دانلود کنید 

همراه با کاروان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا

از اینجا دانلود کنید 

 

-


اطلاعیه ها

این فیلم کوتاه هم از عاشورای سال 1391

 

سامانه پیام کوتاه کانون 

3000122288

حساب کانون و حسینیه امام علی(ع) در

باک ملی جهت دریافت کمک های مردمی

و اعضاء محترم افتتاح شد 

0108879783004

بانگ ملی شعبه گرگر


آخرین ارسال های تالار
هفت سین مولا علی (ع)

 

خدمت مولا امیرالمؤمنین‌ علی علیه السلام عرض کردند آقاجان ایرانیان عیدی دارند بنام نوروز و در اون لحظه برج حمل "تحویل سال" هفت سینی دارند که از چند چیز تشکیل یافته نظرتان چیست؟
فرمود: من به شما هفت سینی یاد می دهم که هرکس در آغاز برج حمل (شروع سال) آنها را با گلاب و زعفران بنویسد و خودش وخانواده اش از آن بخورد من ضامنم تا اخر سال با سلامت وبا تندرستی زندگی کنند ...

1) سلامٌ علی اِل یاسین
2) سلامٌ علی ابراهیم
3) سلامٌ علی موسی و هارون
4) سلامٌ هی حتی مطلع الفجر
5) سلامٌ علی نوحٍ فی العالمین
6) سلامٌ علیکم طبتم فادخلوها خالدین
7) سلامٌ قولاً من رَّبٍ رَّحیم

که همان هفت آیه قرآنی است که با سین شروع می شوند. مرحوم حضرت ایت الله سید عباس کاشانی ره میفرمودند: هرکس نتواند بنویسد بخواند که همان اثر را دارد امیداست سالمون و هرلحظمون مزین ومنور با آیات قرآنی باشد.
ان شاءالله ...

- المخازن ص326
- کنزالعوالم ص32
- مجمع الکنوز ص154

 



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 29 اسفند 1392
بازدید : 363
نظرات : 1
راز و رمزی در مکتوم ماندن شخصیت حضرت زهرا(س) وجود دارد

این مطلب بمناسبت گرامیداشت ایام فطمیه تقدیم میگردد

مدیر موسسه صادق آل محمد(ص) با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد کنارهم قراردادن لیله القدر و شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: نازل ترین معنا برای این فرمایش امام صادق(ع) این است که دسترسی به واقعیت وجودی این بانوی بزرگوار اسلام بسیار سخت است.

حجت الاسلام حسینعلی نقده دوزان در گفت وگو با شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه، در خصوص ناشناخته ماندن شخصیت وجودی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که راز و رمزی در مکتوم ماندن شخصیت حضرت زهرا(س) وجود دارد.

او با بیان اینکه در روایات از حضرت زهرا(س) به لیله القدر تعبیر شده است، گفت: از یکسو شب نزول قرآن و لیله القدر مخفی است و از سوی دیگر شخصیت زن به گونه ای است که بایستی در پرده حجاب باشد لذا اگر شما این دو را کنار هم بگذارید، متوجه می شوید که اینگونه نبوده که ائمه اطهار(ع) حق مطلب را در مورد این بانو ادا نکرده باشند بلکه تا آنجا که ممکن بوده در مورد عظمت حضرت زهرا(س) سخنان فراوانی گفته شده است.



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 23 اسفند 1392
بازدید : 335
نظرات : 2
جابر بن عبدالله انصاری اولین زایر شهیدان کربلا

چشمانش جایی را نمی دید ولی عطر تن یار، او را به سمت خود می کشید. عطیه بن سعد بن جناده، تنها هم پایش بود. با خود حسین حسین می گفت و زیر لب سخن رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم را تکرار می کرد: «ای جابر قبر حسین علیه السّلام را زیارت کن زیرا پاداش زیارت قبر حسین علیه السّلام برابر با پاداش انجام دادن صد حج مستحبی است، در حقیقت قبر حسین علیه السّلام گلزاری از گل زار های بهشت است و زمین کربلا زمین بهشت...» چهل روز از آن زمان که دردانه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم را سر بریده بودند، می گذشت. حالا، جابر بن عبدالله انصاری که به علت نابینایی از کاروان حسین علیه السّلام جا مانده بود، به زیارت قبر آقایش حسین علیه السّلام و یارانش آمده بود. در کنار رود فرات غسل کرد و از عطیه خواست تا دستش را بر روی قبر بگذارد و چون دستش به قبر رسید بی هوش بر روی قبر افتاد. جوان بود که به زیارت پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلم نائل شده بود. به خاطر می آورد زمانی که آیه ی «اَطیعُوا اللهَ وَ اَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الأَمرِ مِنکُم» بر پیامبر نازل شد، از ایشان پرسیده بود:« اولی الأمر چه کسانی هستند؟» پیامبر پاسخ دادند: «ای جابر؛ آنان جانشینان من اند که پس از من پیشوای مسلمانانند. اول ایشان علیّ بن ابی طالب علیه السّلام است و سپس حسن و حسین علیه السّلام و سپس علی بن حسین علیه السّلام و بعد از او فرزندش محمّد بن علیّ علیه السّلام که در تورات" باقر" خوانده شده است. تو او را درک می کنی و هنگامی که او را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان و پس از او فرزندش صادق، جعفر بن محمّد علیه السّلام است و پس از او فرزندش موسی بن جعفر علیه السّلام است سپس علیّ بن موسی علیه السّلام و محمّد بن علیّ و علیّ بن محمد و باز فرزندش حسن بن علیّ علیه السّلام است و پس از او، هم نام من که نام او نام من است و کنیه ی او کنیه ی من است و او حجّت خدا روی زمین و خلیفة الله در میان بندگان است. او آن کسی است که خدای متعال مشرق و مغرب عالم را به دست او فتح می کند. ای جابر این مطالب از اسرار خدایی و از علوم پنهان خداوند است. آن را مکتوب بدار و به اهلش اظهار کن». و حال او بر سر قبر سومین جانشین رسول خدا ایستاده بود و اولین زائر حسین علیه السّلام در اربعینش بود. جابر آن قدر زنده ماند تا امام باقر علیه السّلام را در سنین جوانی زیارت کرد و سلام رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم را به او رساند.

منبع: خطابه غدیر fb



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 12 اسفند 1392
بازدید : 374
نظرات : 1
«قضاوت های اجتماعی، افراد را دروغ گو می کند»

«قضاوت های اجتماعی، افراد را دروغ گو می کند» یک روانشناس در گفت وگو با شفقنا زندگی: دروغ گویان باید هزینه های دروغگویی خود در جامعه را بپردازند

 
«قضاوت های اجتماعی، افراد را دروغ گو می کند» یک روانشناس در گفت وگو با شفقنا زندگی: دروغ گویان باید هزینه های دروغگویی خود در جامعه را بپردازند
 

 

شفقنا زندگی- یک روانشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه بسیاری از مواقع شرایط و قضاوت های اجتماعی مردم را به سمت دروغگویی و ریاکاری هدایت می کند گفت: در جوامع دینی به دلیل اینکه دین و اعتقادات افراد ملاک بسیاری از موقعیت ها و قضاوت های اجتماعی قرار می گیرند و همچنین با توجه به اینکه دین و اخلاقیات نوعی تعلقات درونی افراد محسوب می شود، بنابراین آنها بدون ترس، برای جلب توجه و موفقیت در قضاوت های دیگران، خود را خلاف آنچه که هستند نشان می دهند.

دکتر محمد حسین جعفری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی، تعریفی از دورغ گویی ارائه داد و افزود: دروغ سخنی است که با حقیقت و واقعیت مطابقت ندارد و فرد دروغ گو بیشتر با هدف انحراف اذهان از فهم حقیقت و فریب دیگران اقدام به دروغ گویی می کند.

ترس ریشه بسیاری از دروغ های افراد

وی در ادامه ترس را ریشه بسیاری از دروغ گوهای افراد دانست و تصریح کرد: علل و عوامل مختلفی در دروغگویی افراد موثر است اما انگیزه اصلی افراد از دروغگویی ترس از بیان واقعیت است، متاسفانه والدین ما به دلیل رفتارهای تنبیهی، سرزنش و مقایسه ای فرزندان خود را از همان ابتدا با دروغگویی آشنا می کنند و کودک از همان کودکی یاد می گیرد که دروغ گویی بهترین راه فرار از برخوردها و تنبیه های بزرگترها است و این رفتارها در کودکی نقش و تا بزرگسالی در آنها باقی می ماند.

خلاء شخصیتی و عدم اعتماد به نفس از دیگر دلایل دروغگویی در جامعه

جعفری همچنین خلاء شخصیتی و عدم اعتماد به نفس  را از دیگر دلایل دروغگویی افراد عنوان کرد و گفت: گاهی مواقع خلأ شخصیتی علت دروغگویی افراد محسوب می شود، در واقع کسانی که دچار اعتماد به نفس پایین و اختلال شخصیتی هستند همواره سعی می کند در نزد دیگران خود را واجد شرایطی نشان دهند که نتوانسته به آن دست یابند، بنابراین برای این کار همواره متوسل به دروغ می شوند تا از این طریق بتوانند تصور مورد نظر از خود را در ذهن دیگران شکل دهد.

شرایط و قضاوت های اجتماعی، مردم را به سمت دروغگویی و ریاکاری هدایت می کند

این روانشناس اجتماعی با تاکید بر اینکه در جوامع دینی مردم بیشتر به سمت دروغگویی سوق پیدا می کنند افزود: در جوامع دینی به دلیل اینکه دین و اعتقادات افراد ملاک بسیاری از موقعیت ها و قضاوت های اجتماعی قرار می گیرند و همچنین با توجه به اینکه دین و اخلاقیات نوعی تعلقات درونی افراد محسوب می شود، بنابراین آنها بدون ترس، برای جلب توجه و موفقیت در قضاوت های دیگران، خود را خلاف آنچه که هستند نشان می دهند. نمونه بارز آن را، می شود در مصاحبه های استخدامی اشاره کرد در واقع بسیاری از مواقع شرایط و قضاوت های اجتماعی مردم را به سمت دروغگویی و ریاکاری هدایت می کند.

افراد دروغ گو در جامعه باید هزینه های دروغگویی خود را بپردازند

وی همچنین با تاکید بر اینکه افراد دروغ گو در جامعه باید هزینه های دروغگویی خود را بپردازند اظهار کرد: همانطور که اشاره کردم از عوامل مهم شیوع دروغگویی در خانواده و جامعه آن است که متأسفانه افراد دروغگو، هزینه گناه خود را نمی پردازند. اگر در خانواده و جامعه ، ساز و کار مناسبی برای برخورد با دروغگویان وجود داشته باشد و آنها مجبور شوند هزینه کار خود را بپردازند، دروغگویی در جامعه قبح خود را از دست نمی دهد و تبدیل به رفتار نمی شود، بنابراین این جامعه و نهاد خانواده است که می تواند ریشه دروغگویی را درمان کند.

بی اعتمادی و فردگرایی مهم ترین آفت رواج دروغگویی در جامعه

جعفری در ادامه به مهم ترین تبعات، آسیب های اجتماعی و روانی دروغگویی اشاره کرد و گفت:  مهم ترین سرمایه ی هر جامعه، اعتماد متقابل و اطمینان عمومی است و مهم ترین چیزی که این سرمایه را به نابودی می کشاند دروغگویی، خیانت و تقلب است، جامعه ای که در آن دروغگویی قبح و زشتی خود را از دست داده است مسلما ریشه اعتماد، همبستگی، همدلی، کار و فعالیت جمعی، مشارکت گروهی و مشورت در آن سست و فردیت گرایی، استرس های مخرب، اضطراب، خشونت، خودخواهی، بدبینی، پرخاشگری، بی عدالتی، صداقت، انواع بی اخلاقی ها در آن رواج می یابد.

فرایند دروغگویی در افراد از 4 تا 5 سالگی شروع می شود

وی در پایان با تاکید بر اینکه فرایند دروغگویی در افراد از 4 تا 5 سالگی شروع می شود خاطر نشان کرد: اکثر افراد روزانه به دلایلی از جمله اجتناب از توهین به دیگران، عدم بروز احساسات شخصی و غیره دروغ مصلحتی می گویند، اما هنگامی که دروغ به عنوان یک روش و استراتژی برای مقابله با مشکلات روزمره دائماً به کار گرفته شود، بسیار مضر و در واقع نوعی بیماری روانی خواهد بود، بنابراین لازم است به این نوع افراد به عنوان یک بیمار نگاه کرد و برای درمان آن، باید از مشاوره های روانشناسان حتی روانپزشکان کمک گرفت.

انتهای پیام

http://life.shafaqna.com/

X



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 25 دی 1392
بازدید : 275
نظرات : 0
اگر مردم به هدف امام حسین(ع) فراخوانده شوند، تعقل در جامعه رواج می یابد
 
دکتر حجت الله جودکی درگفت وگو با شفقنا: اگر مردم به هدف امام حسین(ع) فراخوانده شوند، تعقل در جامعه رواج می یابد
 

عاشورا و قیام امام حسین(ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام و شاخصی برای آزادگی و انسانیت ثبت شده است. حرکت امام حسین (ع) در عاشورا نگاه تمامی جهانیان را به شرافت و پایداری در راه عقیده جلب می کند و شخصیت های کربلا هر کدام تصویرگر انسانی متعالی و وارسته از یوغ ظلم و ستم همواره الگوی مسلمانان و غیرمسلمانان بوده اند. با این حال در بازگویی این واقعه، گاهی سهوا اشتباهاتی رخ می نماید که بیم دور شدن از اصل ارزش های این قیام تاریخی را ایجاد می شود و بزرگانی چون شهید مطهری بارها نسبت به اینگونه خطرات هشدار داده اند اما چرا هنوز هم برداشت های غلط یا نسبت دادن جملات و ... درباره واقعه کربلا دیده می شود و باید چگونه در برابر تحرف های احتمالی ایستاد؟ خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، این موضوع را با دکتر حجت الله جودکی، پژوهشگر تاریخ اسلام و صاحب اثر «مقتل الحسین(ع) ابومخنف لوط بن یحی ازدی»به بحث گذاشته است.

گفت و گوی شفقنا با  دکتر حجت الله جودکی، پژوهشگر دینی را در ادامه می خوانید:

* گاهی مشاهده می شود در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و بزرگداشت واقعه عاشورا برخی برداشت های غلط یا روایت های نه چندان معتبر تاریخی  نقل می شود که مراجع و علمای شیعه بارها نسبت به این انحرافات هشدار داده اند. چرا با وجود این هشدارها و انتقاد پژوهشگران دینی، هنوز این رویه وجود دارد؟ ریشه این نقل قول هایی که گاه منجر به دور شدن از اصل عاشورا می شود، به چه مسایلی برمی گردد؟

جودکی: من یک مقدمه ای برای روشن شدن بحث می گویم. به میزانی که جامعه از نگرش قرآنی دور شده، این اتفاق ها افتاده است. در نگرش قرآنی امکان بروز این خطاها به حداقل می رسد. قرآن کریم بر پیامبر(ص) نازل شده و در همین قرآن دستورات فراوانی آمده است که چه کارهایی را انجام دهید و چه کارهایی را انجام ندهید یعنی امر و نهی است. دستور از طرف خداست و واجب الاطاعت است و باید از آن پیروی کنیم اما در جامعه به این دستورات عمل نمی شود. خداوند در قرآن گفته است، "وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ" یعنی از آنچه بدان علم ندارید پیروی نکنید. پس یک فرد مسلمان باید به آنچه که می گوید معرفت علمی داشته باشد والا باید از آن دوری کند یا نسبت به آن علم پیدا کند. دستور دیگر "اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْم" یعنی از آنچه ظن و گمان است دوری کنید زیرا بعضی از این گمان ها گناه است و گمان و معرفت ظنی باری از حقیقت ندارد، چون از این دستور قرآنی دور شدیم دیگر تحقیق نمی کنیم که کدام حرف درست یا غلط است. در حالی که اول باید به این نتیجه رسید. قرآن جامعه را به دو قسمت تقسیم می کند یک گروه که یعلمون هستند و می دانند و گروه دیگر که لایعلمون هستند و نمی دانند و بعد هم می پرسد که "هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ" آیا گروهی که نمی دانند با گروهی که می دانند برابرند؟ و در دعای کمیل هم آمده است: لایستوی یعنی برابر نیستند. قرآن مثال هایی می زند که آیا شب و روز برابرند؟ گرما و سرما یکسان اند؟ کور و بینا مانند هم هستند؟ جامعه ما به لحاظ معرفت قرآنی در پایین ترین سطح است و چون در پایین ترین سطح است و به این دستورات عمل نمی شود زمینه همه این آفات فراهم می شود. باید ابتدا به سراغ قرآن رفت وقتی قرار است از چیزی که به آن علم نداریم پیروی نکنیم دیگر اگر یک مداح هم آمد و حرف هایی زد، من نفی نمی کنم ولی ابتدا می روم تحقیق و اندیشه می کنم. از پیامبر(ص) روایت است که می گوید هر چه از من نقل می شود با قرآن مقایسه کنید اگر همسو با قرآن بود بپذیرید و اگر همسو نبود آن را کنار بگذارید. ما نیز باید به همین شیوه عمل کنیم با انجام این کار ریزش بسیاری در انحرافات ایجاد می شود.



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 19 آبان 1392
بازدید : 314
نظرات : 1