تبلیغات

سخن روز

پاور پوئینت از بازسازی واقعه ی قدیر در دامنه کول تپه گرگر شهر هادیشهر

از اینجا دانلود کنید 

همراه با کاروان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا

از اینجا دانلود کنید 

 

-


اطلاعیه ها

این فیلم کوتاه هم از عاشورای سال 1391

 

سامانه پیام کوتاه کانون 

3000122288

حساب کانون و حسینیه امام علی(ع) در

باک ملی جهت دریافت کمک های مردمی

و اعضاء محترم افتتاح شد 

0108879783004

بانگ ملی شعبه گرگر


آخرین ارسال های تالار
راز و رمزی در مکتوم ماندن شخصیت حضرت زهرا(س) وجود دارد

این مطلب بمناسبت گرامیداشت ایام فطمیه تقدیم میگردد

مدیر موسسه صادق آل محمد(ص) با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد کنارهم قراردادن لیله القدر و شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: نازل ترین معنا برای این فرمایش امام صادق(ع) این است که دسترسی به واقعیت وجودی این بانوی بزرگوار اسلام بسیار سخت است.

حجت الاسلام حسینعلی نقده دوزان در گفت وگو با شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه، در خصوص ناشناخته ماندن شخصیت وجودی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که راز و رمزی در مکتوم ماندن شخصیت حضرت زهرا(س) وجود دارد.

او با بیان اینکه در روایات از حضرت زهرا(س) به لیله القدر تعبیر شده است، گفت: از یکسو شب نزول قرآن و لیله القدر مخفی است و از سوی دیگر شخصیت زن به گونه ای است که بایستی در پرده حجاب باشد لذا اگر شما این دو را کنار هم بگذارید، متوجه می شوید که اینگونه نبوده که ائمه اطهار(ع) حق مطلب را در مورد این بانو ادا نکرده باشند بلکه تا آنجا که ممکن بوده در مورد عظمت حضرت زهرا(س) سخنان فراوانی گفته شده است.

مدیر موسسه صادق آل محمد(ص) با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد کنارهم قراردادن لیله القدر و شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: نازل ترین معنا برای این فرمایش امام صادق(ع) این است که دسترسی به واقعیت وجودی این بانوی بزرگوار اسلام بسیار سخت است.

حجت الاسلام حسینعلی نقده دوزان در گفت وگو با شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه، در خصوص ناشناخته ماندن شخصیت وجودی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: اعتقاد من بر این است که راز و رمزی در مکتوم ماندن شخصیت حضرت زهرا(س) وجود دارد.

او با بیان اینکه در روایات از حضرت زهرا(س) به لیله القدر تعبیر شده است، گفت: از یکسو شب نزول قرآن و لیله القدر مخفی است و از سوی دیگر شخصیت زن به گونه ای است که بایستی در پرده حجاب باشد لذا اگر شما این دو را کنار هم بگذارید، متوجه می شوید که اینگونه نبوده که ائمه اطهار(ع) حق مطلب را در مورد این بانو ادا نکرده باشند بلکه تا آنجا که ممکن بوده در مورد عظمت حضرت زهرا(س) سخنان فراوانی گفته شده است.

مدیر موسسه صادق آل محمد(ص) ادامه داد: فاطمه زهرا (س) سیده النساء العالمین است و به نسبت اینکه زن هستند شاید سری در مستتر بودن آن بزرگوار هست کما اینکه محل دفن شان مستتر است یعنی یک رازی در تمام شخصیت و زندگی حضرت زهرا وجود دارد.

او در عین حال به این مسئله اذعان کرد: محققین و نویسندگان ما در زمینه معرفی شخصیت صدیقه طاهره(س) کم کار کرده اند و بیش از این باید تلاش صورت گیرد.

نقده دوزان با تاکید بر اینکه نباید نگاه تک بعدی به شخصیت فاطمه زهرا(س) داشت، ابراز کرد: نباید به جهت اینکه ایشان صرفا دختر پیغمبر بوده نگاه کرد هرچند این مسئله به خودی خود یک بعد مهم است چون واسطه بین امامت و وصایت و نبوت هستند اما در کل زندگی آن حضرت تا جایی که در منابع تاریخی و روایی ما آمده است، باید به زبان روز و با لغت امروزی تبیین شود به نحوی که جامعه بشری بتوانند از این شخصیت بزرگ درس زندگی و درس اخلاق، درس صبر و استواری بگیرند و از آن بزرگوار برای پیمودن مسیر زندگی استفاده کنند.

او با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که فرمودند «فاطمه(س) لیله القدراست و هر کس فاطمه را آنچنان که سزاوار معرفت اوست بشناسد ،شب قدر را درک کرده است» گفت: این مطلب عظمت شخصیت حضرت زهرا را می رساند یعنی همان طور که شب قدر مخفی است و قابل شناخت نیست گفته می شود اگر فاطمه را بشناسی شب قدر را شناخته ای یعنی نازل ترین معنا برای این فرمایش امام صادق(ع) این است که دسترسی به واقعیت وجودی این بانوی بزرگوار اسلام بسیار سخت است کما اینکه کسی بخواهد شب قدر را درک کند، چگونه باید درک کند.

مدیر موسسه صادق آل محمد(ص) در خصوص چرایی عدم بیان شخصیت و مسئولیتهای اجتماعی حضرت زهرا(س) عنوان کرد: ما متاسفانه همیشه یک جانبه نگر هستیم یعنی اگر بخواهیم زنها را به کار بکشانیم این چیزها را مطرح می کنیم آن طرف هم اگر بخواهیم زن را کلا از همه حقوقی که شرع برایش مشخص کرده محروم کنیم بلافاصله بحث طهارت، عصمت، حجاب، پاکدامنی و عفت مطرح می کنیم و منتسب می کنیم به خاندان عصمت و طهارت که هر دو هم هست اما جمع بین این دو مهم است.

او با بیان اینکه یکجانبه نگری به شخصیت حضرت زهرا(س) ظلم به آن بزرگوار است، افزود: حضورحضرت زهرا(س) در فعالیتهای اجتماعی در عین حفظ عفاف و حجاب و رعایت حدود و ثغور الهی بوده است در این بعد از تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی زنان باید توجه کرد که نه زن را از حقوق مسلم خویش محروم کنیم و نه طوری بیان کنیم که گویا حیثیاتی که خداوند به عنوان زن برای او در نظر گرفته کنار گذاشته شود این بایستی درست تبیین شود.

نقده دوزان با بیان اینکه اعمال سلیقه در تعریف و تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) از سوی محققین و مورخان بسیار صورت گرفته است، اظهار داشت: متاسفانه هر کسی به رای خودش و به میل خودش از یک طرف نگاه می کند یعنی کسی که بیاید نوعا بخواهد در رابطه با حضور زنان در اجتماع حرف بزند بلافاصله موارد این شکلی را عنوان می کند در حالیکه باید ببینیم حضور حضرت زهرا(س) اولا در چه شرایطی، در چه زمان هایی و به چه عنوان هایی بوده است و اینها همه قابل بررسی است که در مورد هریک از آنها می توان رساله های علمی جداگانه نوشت به گونه ای که نه افراط و تفریط شود بلکه منقح شود.

او در عین حال خاطرنشان کرد: جوانب بسیار زیادی از شخصیت اهل بیت(ع) برای ما پنهان است و دلیل مغفول ماندن آن، عدم بیان این ابعاد است. اگر کسی بخواهد شخصیت حضرت زهرا(س) و حضور اجتماعی ایشان و یا هر جنبه از جوانب حیات این بزرگوار را دیده و بیان کند باید به همه جوانبش نگریسته شود و اهداف موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر موسسه صادق آل محمد(ص) با بیان اینکه فهم و درک ما عاجز از شناخت عظمت حقیقی حضرت زهرا(س) است، تصریح کرد: اگر ما در رابطه با این بزرگ بانوی اسلام مطلبی بیان می کنیم در حد فهم خودمان است در عظمت این بانوی بزرگ اسلام همین نکته بس که ایشان تنها زنی بودند که در جریان مباهله پیامبر با مسیحیان نجران حضور داشتند. مباهله یک چیز مشخصی است و سنی و شیعه وهمه علما و مورخین آن را تایید کرده اند و یک مسئله مسلم اسلامی است که تنها زنی که در مباهله بوده و پیغمبر برای اثبات حقانیت رسالت خودش او را وارد کارزار و میدان مباهله کرده فاطمه زهرا(س) است و لذا اگر حرفی زده نمی شود کمبود اطلاعات دینی ماست.

او ادامه داد: ولی متاسفانه نه در کتابخانه شیعیان و نه در کتابخانه همه مسلمانان کتب مستقلی در رابطه با فضایل فاطمه زهرا(س) به حسب آن روایات و مطالب و مستنداتی که علما در دستشان بوده و معتقد بودند و درست می دانستند، وجود ندارد.

نقده دوزان تصریح کرد: هر کس به فراخور حال خودش کتاب نوشته اما گاهی پیش آمده بعضی از ناصبی مسلکها آن هم نه به صورت صریح حرف های نا مربوط زدند که از طرف اهل سنت مورد اعتراض هم واقع شدند.

او با بیان اینکه همه مسلمانان به جز این گروه اندکی از وهابیون و تکفیری ها و سلفی ها بر عظمت و بزرگی حضرت زهرا(س) اتفاق دارند و حتی همان هایی هم که اعتراض در دفاع از حکم های حاکمان کردند در جاهای دیگر وقتی که به شخصیت حضرت زهرا برخورد می کنند چاره ای جز سر تعظیم فرود آوردن ندارند.

مدیر موسسه صادق آل محمد(ص) شناساندن شخصیت حضرت زهرا(س) به جهان را رسالت اصلی رسانه ها دانست و افزود: زمانی، منبر صرفا رسانه بود اما امروز وسایل ارتباطی گسترده شده و روزنامه ها و تلویزیون و وسایل رسانه ای مانند اینترنت و سایت فراوان است و لذا همه بایستی در این زمینه کار کنند.

او با اذعان به اینکه در این زمینه کار صورت گرفته است اما خیلی موفق نبوده است، گفت: مشکل در نوع روش ها و استفاده بهینه در وسایل روز است که متاسفانه نتوانستند خیلی تاثیر گذار باشند و لذا بایستی در آنها بازنگری شود.

نقده دوزان در پایان از آحاد مختلف مردم و مراجع تقلید و بزرگان حوزه خواست متناسب با جایگاه خود در بزرگداشت حضرت زهرا(س) وارد شده و مراسم سوگواری آن حضرت را که حقانیت مذهب شیعه است را باشکوهتر از قبل برگزار کنند.

انتهای پیام

www.shafaqna.com/persian



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 23 اسفند 1392
بازدید : 334
نظرات : 2
0 دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب وجود ندارد ! اولین نفر باشید ...

دیدگاه خود را به ما بگویید

نظر شما :

برای افزایش امنیت لطفا کدی را که در تصویر زیر می بینید در کادر وارد کنید :
CAPTCHA Image   Reload Image
Enter Code*: