تبلیغات

سخن روز

پاور پوئینت از بازسازی واقعه ی قدیر در دامنه کول تپه گرگر شهر هادیشهر

از اینجا دانلود کنید 

همراه با کاروان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا

از اینجا دانلود کنید 

 

-


اطلاعیه ها

این فیلم کوتاه هم از عاشورای سال 1391

 

سامانه پیام کوتاه کانون 

3000122288

حساب کانون و حسینیه امام علی(ع) در

باک ملی جهت دریافت کمک های مردمی

و اعضاء محترم افتتاح شد 

0108879783004

بانگ ملی شعبه گرگر


آخرین ارسال های تالار
زندگینامه حضرت زینب

ولادت

ثمره ازدواج مبارک علی علیه السلام و فاطمه زهرا علیها السلام پنج فرزند به نام های حسن، حسین، زینب، ام کلثوم و محسن است. بنابر آن‌چه که از امام صادق علیه السلام رسیده است «محسن» که آخرین فرزند زهرا بود، بر اثر تجاوز و هجوم دشمنان اسلام به خانه آن حضرت، در شکم مادر جان داد و به دنبال این حادثه دردناک و صدماتی که بر جسم فاطمه علیها السلام وارد آمد، آن حضرت بیماری شدید پیدا کرد و به شهادت رسید. زینب، سومین فرزند مهد ولایت است که به احتمال قوی در سال ششم هجرت در مدینه چشم به جهان گشود.

....................................................................................................................................

پدر زینت

زینب، یعنی زینت پدر و این نامی است که خداوند برای دختری انتخاب کرد ، که با انجام رسالت خویش زینت بخش تاریخ شد و موجب افتخار و سرافرازی خاندان وحی و ولایت گشت. و این است که نام زینب در تاریخ کربلا که تاریخ جاودانگی اسلام و تشیع است، به خاطر فداکاری‌هایش، زیبا،‌درخشان و جاودانی است. مراسم نام‌گذاری این درّ ولایت را در تاریخ این گونه می‌خوانیم: .....................................................................................................................................

نامی آسمانی

هنگام ولایت زینب کبری، چون رسول خدا در سفر بود، فاطمه از همسرش علی درخواست کرد که نامی برای فرزندشان انتخاب کند. علی علیه السلام در جواب فرمود: من بر پدرت سبقت نمی‌گیرم، صبر می‌کنیم تا پیامبر از سفر برگردد. چون پیامبر بازگشت و خبر ولادت نوزاد زهرا را از زبان علی علیه السلام شنید فرمود: فرزندان فاطمه فرزندان منند ولی خداوند در باره آنان تصمیم می‌گیرد. بعد از آن جبرئیل نازل شد و پیام آورد که خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید: نام این دختر را زینب بگذارید که این نام را در لوح محفوظ نوشته‌ام. آن گاه رسول خدا زینب را گرفت و بوسید و فرمود: توصیه می‌کنم که همه این دختر را احترام کنند، که او مانند خدیجه کبری است. یعنی همان گونه که فداکاری های خدیجه در پیشبرد اهداف پیامبر و اسلام بسیار ثمربخش بود، ایثار، صبر و استقامت زینب در راه خدا نیز در بقا و جاودانگی اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 15 اردیبهشت 1394
بازدید : 355
نظرات : 7
قبر حضرت زینب(س) کجاست؟
منبع :پرسمان دانشجویی
حضرت زینب سلام الله علیها مگر بعد از اربعین به مدینه برنگشتند، چرا قبر آن حضرت در شام قرار دارد؟
پاسخ: از قدیم الایام سه مکان به عنوان قبر مطهر این بانوی بزرگوار مطرح است و هرکدام نیز طرفدارانی دارد.
1- قبری که در شهرک زینبیه امروز در نزدیکی دمشق، پایتخت فعلی کشور سوریه وجود دارد. علمای قدیم از این مکان (شهرک زینبیه) به «غوطه‏» یا «راویه‏» تعبیر آورده‏اند. زائران ایرانی که جهت زیارت به سوریه می‏روند، این مکان را زیارت می‏کنند.
2- محلی که در شهر قاهره پایتخت مصر به نام «زینبیه‏» مشهور است.
3- شهر مدینه نیز به عنوان محل دفن حضرت زینب علیها السلام معرفی شده است، گرچه در مدینة النبی محلی به این نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد.
برای هر یک از این احتمالات می‏توان چند نفر از علماء را نام برد. تعدادی از عالمان مصری مثل قاضی شبراوی شافعی (الاتحاف بحب الاشرف، الشیخ عبدالله بن محمد الشبراوی، ص 93) . ، شبلنجی و شیخ حسن عدوی خمراوی (نورالابصار، شبلنجی ، ص 183 . الطبقات الکبری المسماة بلواقح الانوار، شعرانی، ج 1 ص 27 . مشارق الانوار فی فوز اهل الاعتبار، الشیخ حسن العدوی الخمراوی، قاهره، 1285 ه . ق.، ص 156،) و عده دیگری از علمای مصری که ظاهرا یا از عرفا و یا شافعی و از محبین و علاقمندان اهلبیت‏بوده‏اند معتقدند که حضرت زینب علیها السلام، در مصر مدفون شده است. مرحوم شیخ جعفر نقدی مؤلف کتاب «زینب الکبری علیها السلام‏» و نسابه عبیدلی نواده امام سجاد علیه السلام در کتاب اخبار الزینبات‏ (اخبار الزینبات، نسابه عبیدلی، ص 125- 122 ) نیز این احتمال را تقویت کرده‏اند. در محافل علمی مانیز بعضی از بزرگان مثل مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی متمایل به مصر است.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی به نقل از استاد خودش مرحوم محدث نوری ( هدیة الزائرین و بهجة الناظرین، حاج شیخ عباس قمی، ص 353)، محمد حسن خان در خیرات حسان (خیرات حسان، محمد حسن خان، سنه 1304ه.، ج 2، ص 29،) سید حسن صدر در نزهة اهل الحرمین( نزهة اهل الحرمین، السید حسن الصدر، ط مطبعة سرفراز الملیة فی لکنهو الهند، 1354ه. ص 39 ) و محقق و نویسنده بزرگ، محمد حسنین سابقی در کتاب مرقد العقیله زینب علیها السلام‏ احتمال شام را تقویت کرده‏اند. محقق اخیر با روشی عالمانه احتمال مصر را رد کرده و با قرائن و شواهدی اثبات کرده است که حضرت زینب کبری علیها السلام در شام دفن شده است.
از میان کسانی که معتقدند این ب مطلب از سایت پرسمان انوی گرامی در مدینه مدفون است، می‏توان مرحوم بیرجندی مؤلف کتاب کبریت الاحمر ، عباسقلی خان سپهر مؤلف کتاب الطراز المذهب (الطراز المذهب، ص 485)، که در تکمیل «ناسخ التواریخ‏» بوده ویک جلد آن مربوط به حضرت زینب علیها السلام است و مرحوم سید محسن امین در اعیان الشیعه ( اعیان ‏الشیعه، سید محسن امین، چاپ بیروت، 10 جلدی، ج 7، صص137- 141) را نام برد.

برای هر یک از این سه احتمال دلائلی ذکرشده است که پس از بیان هر یک، به نقد و بررسی آن‏ها خواهیم پرداخت .
الف: احتمال مصر
برای این احتمال دلیل زیر بیان شده است:
نسابه عبیدلی در کتاب «اخبار الزینبات‏» 6 روایت نقل کرده است که بر اساس مضمون آن‏ها باید حضرت زینب علیها السلام درمصر دفن شده باشد، ما برای جلوگیری از طولانی شدن کلام روایات را ذکر نمی کنیم. ( اخبار الزینبات، نسابه عبیدلی، صص 115- 122)



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 12 آذر 1393
بازدید : 2746
نظرات : 867
سرنوشت اسرای کربلا بعد از به ثمر نشستن افشاگری حضرت زینب (س)و امام زین العابدین (ع)

پس از واقعه کربلا و شهادت مردان پاک الهی و بعد، گرفتار آمدن کاروان اهل بیت علیهم السلام در بند یزیدیان، نوبت به آن رسید تا همراهان آن حضرت و شاهدان جنایتی که آل امیه در عاشورا مرتکب شدند؛ نقش افشاگری و پیام رسانی خود را منزل به منزل و به بهترین وجه ایفا کنند تا آن هدفی که امام حسین علیه السلام در پی آن بود محقق شود.

و همین هم شد رنج و محنت؛ داغ و سوز جگری که امام سجاد و زینب کبری سلام الله علیهما در آن روز و حتی قبل و بعد از آن تحمل کردند هرگز مانع نشد تا آنها در عمل به وظیفه افشاگری و شفاف سازی خود لحظه ای اهمال کنند.

آن رشادت ها و این استقامت ها سبب شد که نهضت حسین به سرعت ثمر دهد و یزیدی که با شنیدن خبر شهادت امام علیه السلام و یارانش مستانه مسرور شد به سرعت از این کار خود اظهار ندامت کند و بر عامل مستقیم جنایت یعنی عبیدالله بن زیاد لعن و نفرین نثار کند.

ادامه مطلب را بخوانید......



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 9 آذر 1393
بازدید : 946
نظرات : 60
جابر بن عبدالله انصاری اولین زایر شهیدان کربلا

چشمانش جایی را نمی دید ولی عطر تن یار، او را به سمت خود می کشید. عطیه بن سعد بن جناده، تنها هم پایش بود. با خود حسین حسین می گفت و زیر لب سخن رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم را تکرار می کرد: «ای جابر قبر حسین علیه السّلام را زیارت کن زیرا پاداش زیارت قبر حسین علیه السّلام برابر با پاداش انجام دادن صد حج مستحبی است، در حقیقت قبر حسین علیه السّلام گلزاری از گل زار های بهشت است و زمین کربلا زمین بهشت...» چهل روز از آن زمان که دردانه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم را سر بریده بودند، می گذشت. حالا، جابر بن عبدالله انصاری که به علت نابینایی از کاروان حسین علیه السّلام جا مانده بود، به زیارت قبر آقایش حسین علیه السّلام و یارانش آمده بود. در کنار رود فرات غسل کرد و از عطیه خواست تا دستش را بر روی قبر بگذارد و چون دستش به قبر رسید بی هوش بر روی قبر افتاد. جوان بود که به زیارت پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلم نائل شده بود. به خاطر می آورد زمانی که آیه ی «اَطیعُوا اللهَ وَ اَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الأَمرِ مِنکُم» بر پیامبر نازل شد، از ایشان پرسیده بود:« اولی الأمر چه کسانی هستند؟» پیامبر پاسخ دادند: «ای جابر؛ آنان جانشینان من اند که پس از من پیشوای مسلمانانند. اول ایشان علیّ بن ابی طالب علیه السّلام است و سپس حسن و حسین علیه السّلام و سپس علی بن حسین علیه السّلام و بعد از او فرزندش محمّد بن علیّ علیه السّلام که در تورات" باقر" خوانده شده است. تو او را درک می کنی و هنگامی که او را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان و پس از او فرزندش صادق، جعفر بن محمّد علیه السّلام است و پس از او فرزندش موسی بن جعفر علیه السّلام است سپس علیّ بن موسی علیه السّلام و محمّد بن علیّ و علیّ بن محمد و باز فرزندش حسن بن علیّ علیه السّلام است و پس از او، هم نام من که نام او نام من است و کنیه ی او کنیه ی من است و او حجّت خدا روی زمین و خلیفة الله در میان بندگان است. او آن کسی است که خدای متعال مشرق و مغرب عالم را به دست او فتح می کند. ای جابر این مطالب از اسرار خدایی و از علوم پنهان خداوند است. آن را مکتوب بدار و به اهلش اظهار کن». و حال او بر سر قبر سومین جانشین رسول خدا ایستاده بود و اولین زائر حسین علیه السّلام در اربعینش بود. جابر آن قدر زنده ماند تا امام باقر علیه السّلام را در سنین جوانی زیارت کرد و سلام رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم را به او رساند.

منبع: خطابه غدیر fb



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 12 اسفند 1392
بازدید : 372
نظرات : 1
شعر علامه طباطبایی در مورد امام حسین (ع)


علامه این مخمس را، که تضمین غزلی از حافظ است، در سال 1328-1327 شمسی سرودند و همراه نامه ای به برادر خود، آیت الله الهی، ارسال داشتند و در پایان سروده نوشتند: (انتظار می رود این اشعار را در مجالس خودتان [مرثیه حاج سید احمد] خصوصاً مجلس هفته آینده بخوانید . زیاد از این، جسارت است)

گفت آن شاه شهیدان که بلا شد سویم

با همین قافله ام راه فنا می پویم 

دست همت ز سراب دو جهان می شویم

  شور یعقوب کنان یوسف خود می جویم 

که کمان شد ز غمش قامت چون شمشادم 

گفت هر چند عطش کنده بن و بنیادم

زیر شمشیرم و در دام بلا افتادم 

هدف تیرم و چون فاخته پر بگشادم 

  فاش می گویم و از گفته ی خود دلشادم: 

بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم 

من به میدان بلا روز ازل بودم طاق 

کشته یارم و با هستی او بسته وثاق 

من دل رفته کجایم و کجا دشت عراق!

طایر گلشن قدسم، چه دهم شرح فراق 

که در این دامگه حادثه چون افتادم 

لوحه سینه من گر شکند سُم ستور 

ور سرم سیر کند شهر به شهر از ره دور 

باک نبود که مرا نیست به جز شوق حضور

سایه طوبی و غلمان و قصور و قد حور 

به هوای سر کوی تو برفت از یادم 

تا در این بزم بتابید مه طلعت یار

من خورم خون دل و یار کند تیر نثار 

پرده بدریده و سرگرم به دیدار نگار

نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار 

چه کنم؟ حرف دگر یاد نداد استادم 

تشنه وصل وی ام آتش دل کارم ساخت

شربت مرگ همی خواهم و جانم بگداخت 

از چه از کوی توام دست قضا دور انداخت

کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت 

یارب از مادر گیتی به چه طالع زادم؟



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 3 آذر 1391
بازدید : 509
نظرات : 1