تبلیغات

سخن روز

پاور پوئینت از بازسازی واقعه ی قدیر در دامنه کول تپه گرگر شهر هادیشهر

از اینجا دانلود کنید 

همراه با کاروان امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا

از اینجا دانلود کنید 

 

-


اطلاعیه ها

این فیلم کوتاه هم از عاشورای سال 1391

 

سامانه پیام کوتاه کانون 

3000122288

حساب کانون و حسینیه امام علی(ع) در

باک ملی جهت دریافت کمک های مردمی

و اعضاء محترم افتتاح شد 

0108879783004

بانگ ملی شعبه گرگر


آخرین ارسال های تالار
عتکاف چیست؟

بازکشت به ویژه نامه ماه رجب

مقدمه :

اعتکاف چیست؟

هرگز نمی توان ارزش همه زمانها را برابر دانست، چنان که نمی توان همه مکانها را برابر شمرد. برخی زمانها و مکانها ارزشی والا دارند. ماه رجب ارزشمند است، ماه سلوک و زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل است؛ ماه ولایت و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود است؛ ماه رجب گاهِ اعتکاف است. در این ماه، که هنگامه تحول است، عاکفان کوی دوست، با حضور در صحن و سرای دوست، پله های سلوک را پیموده و پله پله به خدا نزدیکتر می شوند. معتکف روزه اش، نمازش، حضورش در مسجد و دیگر اعمالش مایه تقرب است. در خانه دوست، سفره ایی از مغفرت و بخشایش گسترده شده و عاکف با صیقل روح و روان، زنگار گناه از دل می زداید و مهیای ضیافت بزرگ در ماه وصال می گردد. ماهی که عشاق از سفره پرفیض الهی، لقمه های راز بر می چینند و عطر قرآن از ژرفای دل بار یافتگان، مشام جان را می نوازد.

اعتکاف پرورش جسم و جان است، انسان آمیزه ای است از این دو و نیازمند پرورش در ابعاد وجودی خود؛ انسان به دنبال سعادت و کمال است، روح انسان نیازمند نیایش است، مناجاتی شیرین و زیبا، هم کلامی موجودی ضعیف با منشأ قدرتها. از آغاز خلقت تا صحنه رستاخیز، راز و نیاز زیباترین هنر آدمی است.                        

غفلت بد است در برخی موارد بدتر؛ جریان زمان در گذر است و با از دست دادن آهی ماند و افسوسی که به هیچ نیرزد. انسان دشمنی دارد در اوج حیله گری، با چنین دشمنی هوشیاری باید و سرعت در خیرات؛

زمان اعتکاف است. خالق مهربان قرب خلایق می طلبد. در فکر پرورش روح و روان انسان است و مقررات دینی را تشریع می کند. تنوع عبادات به دلیل نیازهای گوناگون انسانی است، هر عبادتی جوابگوی نیازی از اوست. نماز، زنگار غفلت از روان می زداید و صیقل روح و روان است. در روزه، پالایشگاه خلوص و نردبان صعود است. روزه دار پرواز در آسمان عبادت و عبودیت را می آزماید و آیینه قلبش را نورستان خدایی می کند. حج، شرکت در آزمون الهی و قطع تعلقات و دلبستگی دنیوی است. عبادات مالی؛ چون خمس و زکات و صدقات، دمیدن روح ایثار و گذشت در وجود آدمی است. اما اعتکاف، آمیزه ای از چند عبادت با فضیلت است.

روزه که خود عبادتی ارزشمند است شرط اعتکاف است. حضور در مسجد و خواندن نماز هم شرط آن است. عاکف سه روز در مسجد جامع مقیم می گردد و جز برای ضروریات، کوی دوست را ترک نمی گوید. خود را از حلال باز می دارد تا با تمرین بندگی، جهاد با نفس را بیازماید. اعتکاف عهد مودّت و میثاق مجدد با پروردگار است.

در فضیلت اعتکاف این بس که معادل طواف کعبه و همتای رکوع و سجود است. خدای منّان می فرماید: "... وَ عَهَدنا اِلی ابراهیمَ وَ اِسمعیلَ اَن طَهّرا بَیتی لِلطّائِفینَ وَ العاکِفینَ وَ الرُکّعِ السُجود؛( آیه 125، سوره بقره) و ما به ابراهیم و اسماعیل فرمان دادیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان و رکوع کنندگان و سجده کنندگان از هرگونه آلودگی تطهیر کنند."

اساساً ارزش آدمی را عملش می رساند. معتکف انسانی بزرگ و شریف است به اندازه شرافت و فضل عملش، مقدس اردبیلی یگانه زمان در علم و عمل در شرافت و فضیلت اعتکاف گوید: مبادا کسی گمان کند که اعتکاف مقدمه عبادتی دیگر است. کسی که با طهارت و در حال روزه در مسجد مقیم می شود و تعهد قربت در اعتکاف می نماید، این عمل عبادت است. اعتکاف عبادتی مستقل است به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل دیگر.

و ایام بیض در پیش است زمان عرشی شدن فرشیان؛ اعتکاف با همه فضیلتش، زن و مرد را به خود می خواند، انسان را می خواند تا در دنیای های و هوی و دود و دم، معراج انسانیت را به تماشا بنشینیم. فرصت طلایی عمر در پیش است و ایام در گذر؛ پس همتی باید تا با حضوری سبز از همسفران کوی دوست بگردیم.

تعریف اعتکاف:

اعتکاف در لغت به معنای توقف در جایی است .اما تعریف اصطلاحی اعتکاف: امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می فرمایند: "وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد. 

اهمیت اعتکاف:



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 6 خرداد 1392
بازدید : 438
نظرات : 1
ا جواد الائمه؛امام جواد(ع) مولود با برکت/ امام با صلابت


سرویس فرهنگی آناج: امام نهم که مشهور است به جوانترین امام، در سال 195 ه.ق در مدینة النبی (صلی الله علیه وآله وسلم) دیده به دنیا گشود.
 

پدر بزرگوارش ابوالحسن علی الرّضا ابن موسی الکاظم (ع) و مادرشان "سبیکه" یا "ریحانه" که حضرت رضا (ع) او را "خیزران" نامیدند.(2) نام بزرگوارش محمّد و کنیه‌اش مانند کنیۀ جدّ بزرگوارش امام محمّد باقر (ع)، ابوجعفر؛ به همین جهت به ابی جعفر ثانی معروفند.

آن حضرت حدود هشت سال داشتند که با شهادت پدر بزرگوارشان به امامت منصوب شدند. و در سنّ بیست و پنج سالگی به فرمان معتصم عباسی، توسط همسرش ام الفضل دختر مأمون مسموم و به شهادت رسیدند و در بغداد کنار قبر جدش، موسی بن جعفر (ع) به خاک سپرده شدند.(3)
پیشوای نهم در مجموعِ دوران امامت خود، که حدود 17 سال بود، با دو خلیفۀ عباسی یعنی مأمون و معتصم، معاصر بوده است، که معتصم بعد از روی کار آمدن، حضرت را به اجبار از مدینه به بغداد احضار کرد و طبق شیوۀ سیاسی‌ای که مأمون در مورد امام رضا (علیه السلام) به کار برده بود، او را در پایتخت تا هنگام شهادتشان که حدود یک سال طول کشید، تحت نظارت شدید خود قرار داد.(4)
مولود با برکت
تولّد امام جواد (ع) برکاتی را به دنبال داشت. با تولد این مولود عزیز، امام رضا (ع) توانست از مشکلاتی که با آنان روبرو بود، رهایی یابد
مشکلاتی که در عصر امامان قبل بی سابقه بوده است. زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم (ع) تا حدود چهل و هفت سالگی، دارای فرزند نشده بود، و چون احادیث رسیده حاکی بود که امامان دوازده نفرند، که نه نفر آنان از نسل امام حسین (ع)خواهند بود، فقدان فرزند برای امام رضا (ع)، هم امامتِ خود آن حضرت و هم تداوم امامت را زیر سؤال می‌برد و واقفیه این موضوع را بهانه قرار داده و امامت حضرت رضا (ع) را انکار می‌کردند.

گواه این ادّعا، اعتراض "حسین بن قیاما واسطی" به امام هشتم در این مورد و پاسخ آن حضرت است. "ابن قیاما" که از سران واقفیه بوده است، طیّ نامه‌ای به امام رضا (ع) او را متّهم به عقیمی کرد و نوشت:‌ چگونه ممکن است امام باشی در حالی که فرزند نداری؟ امام در پاسخ نوشت: از کجا می‌دانی که من دارای فرزند نخواهم بود، سوگند به خدا بیش از چند روزی نمی‌گذرد که خداوند، پسری به من عطا می‌کند که حق را از باطل جدا می‌کند.(5)
تولّد حضرت جواد (ع) به این سمپاشی‌ها خاتمه داد و موضع امام و شیعیان که از این نظر در تنگنا قرار گرفته بودند، تقویت گردید و اعتبار و وجهۀ تشیّع بالا رفت. شاید به همین خاطر بود که در خانوادۀ امام رضا (ع) و در محافل شیعه از حضرت جواد (ع) به عنوان مولودی پر خیر و برکت یاد می‌شد. چنانکه "ابویحیی صنعانی" می‌گوید: روزی در محضر امام رضا (ع) بودم، فرزندش ابوجعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت‌تر از او زاده نشده است.



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 31 اردیبهشت 1392
بازدید : 200
نظرات : 1
پیامک های ایام فطمیه

ما گوشه نشینان غم فاطمه ایم

محتاج عطا و کرم فاطمه ایم

بر عالمیان رحمت رحمان زهراست

در هر دو جهان سرور نسوان زهراست

نوری که دهد شاخه ی طوبی از اوست

کوثر که خدا گفته به قرآن زهراست

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند:

هر کس به شناخت حقیقی فاطمه(سلام الله علیها) دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است..

الا ای چاه! یارم را گرفتند

گلم، باغم، بهارم را گرفتند

میان کوچه‌ها با ضرب سیلی

همه دار و ندارم را گرفتند

هر سینه که دوست دار زهراست

آشفته و بی قرار زهراست

گنجینه ی هفت آسمان ها

در سینه ی خون نگار زهراست

از شرح کرامتش همین بس

عالم همه وام دار زهراست

از مشرق قلبم رسیده فاطمیه

رخت عزایم کو، رسیده فاطمیه

ادامه مطلب را بخوانید.....




:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 21 فروردین 1392
بازدید : 332
نظرات : 1
مراد از کوثر ذریه فاطمه زهرا (س) است/ تفسیر کامل سوره مبارکه کوثر: علامه طباطبایی

شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – علامه طباطبایی – تفسیر سوره کوثر

سوره کوثر مکى است و سه آیه دارد

سوره کوثر آیات 1 تا 3

بسم الله الرحمن الرحیم

1- انا اعطیناک الکوثر

2- فصل لربک وانحر

3- ان شانئک هو الابتر

ترجمه آیات

به نام اللّه که به نیک و بد بخشنده، و به نیکان مهربان است. محققا ما به تو خیر کثیر (فاطمه (علیها السلام) دادیم (1).

پس به شکرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن (2).

و بدان که محققا شماتت گوى و دشمن تو ابتر و بلا عقب است (3).

بیان آیات

در این سوره منتى بر رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله و سلم) نهاده به اینکه به آن جناب کوثر داده، و این بدان منظور است که آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند که آن کس که به وى زخم زبان مى زند که اولاد ذکور ندارد و اجاق کور است، خودش اجاق کور است، و این سوره کوتاه ترین سوره قرآن است، و روایات در اینکه آیا این سوره در مکه نازل شده و یا در مدینه مختلف است، و ظاهرش این است که در مکه نازل شده باشد.

و بعضى از مفسرین به منظور جمع بین دو دسته روایات گفته اند: ممکن است دو نوبت نازل شده باشد یکى در مکه و بار دیگر در مدینه.

اقوال مختلف درباره مراد از (کوثر) و بیان شواهد دال بر اینکه مراد از آن ذریّه پیامبر (صلى الله علیه و آله) یعنى فرزندان فاطمه (علیه السلام) است

انا اعطیناک الکوثر

در مجمع البیان مى گوید: کلمه (کوثر) بر وزن (فوعل ) به معناى چیزى است که شانش آن است که کثیر باشد، و کوثر به معناى خیر کثیر است.



:: ادامه مطلب
ن : poianfar
ت : 19 فروردین 1392
بازدید : 381
نظرات : 0
کشتی گیر جلفایی در رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی می گیرد

کشتی گیر جلفایی در رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی می گیرد
کشتی گیر آزادکار جلفایی به همراه دو کشتی گیر دیگر از آذربایجان شرقی در رقابت های انتخابی تیم ملی بزرگسالان کشتی خواهند گرفت .

به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان، امید کمالی اقدم از شهرستان جلفا به همراه صابر بروشک و رضا هادی در مرحله اول (مقدماتی) رقابت های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد که بیست و یکم تا بیست و سوم فروردین در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار می شود حضور می یابند.
صابر بروشک در وزن 66 کیلوگرم، امید کمالی اقدم در وزن 84 کیلوگرم و رضا هادی در وزن 96 کیلوگرم در این رقابت ها کشتی می گیرند.
صابر بروشک در وزن 66 کیلوگرم با علی اصغر جبلی، اصغر طهماسبی (گلستان)، سبحان محمد زاده، مرتضی گودرزی، سید جعفر موسوی، صائب کلانتری، ایمان رحمانی زاده، سجاد ذبیحی، سید احمد محمدی، نیما الهی و غلامرضا عبدالله پور (مازندران)، پیمان یار احمدی (لرستان)، امید خدمتی و مصطفی شیخ چلندری (تهران)، میلاد رضایتی (گیلان)، محمد زارعی (کردستان)، بهمن تیموری (کرمانشاه) ، مهران بابایی و حسین عفت پناه (خراسان رضوی) و میثم حیدری (زنجان) پیکار می کند.
امید کمالی اقدم نیز در 88 کیلوگرم با جواد ابراهیمی، پیروز رودپشتی ، مجتبی میرزایی، امید حسن تبار، صابر امامقلی پور و صابر نوریان (مازندران)، یوسف پناهنده، مرتضی افضلی و رامین خیرالاه زاده (تهران)، اکبر سبحانی (اردبیل)، بهزاد رستمی و مسعود مددی (البرز) ، جواد نظری (کرمانشاه)، مهدی حسین عظیمی (قزوین)، سعید ریاحی (گلستان)، آرش زلفین (خوزستان)، داود زارع (خراسان رضوی) و محمد سوری (قم) مصاف می دهد.
در 96 کیلوگرم هم، رضا هادی با امیر محمدی (خراسان شمالی)، اباذر اسلامی، حامد طالبی، سیاوش ذبیح پور، ابوالفضل پناه بر و مصطفی صادق زاده (مازندران)، کورش قره شیخلو، مصطفی امیدی و علی اصغر عبدالملکی (البرز)، بهروز رستمی و احسان زندیه (تهران) ، رضا کشاورز و مهران میرزایی (همدان)، وحید عظیمی و ستار بدری (کرمانشاه)، مهدی مازندرانی (گلستان)، وحید یوسف وند (لرستان) و شورش آقایی (کردستان) کشتی خواهد گرفت.

*هیئت امناء کانون فرهنگی ، هنری ، ورزشی و حسینیه امام علی (ع) هادیشهر برای این عضو فعال ورزشی خود و امید ورزش کشتی شهرستان جلفا از درگاه یکتای بیهمتا موفقیت های بیشتر و سلامتی و سعادت آرزو مینمایند.



:: لینک ثابت
ن : poianfar
ت : 18 فروردین 1392
بازدید : 553
نظرات : 0